۱۳۹۸ اسفند ۱۶, جمعه

ویدئو یا عکس؟! کدوم برای بازاریابی اینستاگرامی بهتر جواب میده؟

این یکی از مواردی بود که در یکسال گذشته خیلی باهاش کلنجار رفتم و روی مخ خودم بود. آخه مثلا وقتی میبینی ویدئوی طرف چند صد هزار ویو میخوره؛ حسابی برانگیخته میشی که بری روی ویدئو کار کنی و احتمالا هم توی ذهنت این مورد نقش ببنده که، خب این حتما بهتر جواب میده. اما در مورد این موضوع، نکات جالبی دارم که، در زیر به اونا اشاره میکنم:
  • موضوع خیلی مهمه! مثلا در بدنسازی اگه به من بگی عکس آرنولد بیشتر میتونه بازخورد بگیره یا فیلم تمرینش؛ میتونم بهت بگم به احتمال زیاد فیلمش بیشتر برات کنتور می اندازه!
  • در فیلم، تصویر ابتدایی خیلی مهمه! شما یه فیلم محشر و همه چی تموم بذار ولی عکس اول فیلم که قبل از لود شدن کامل نمایش داده میشه رو غیر جذاب و داغون بذار! احتمالا حسابی تو ذوقت میخوره!
  • در آمار پشت هر پست، به نظر میاد ریچ عکس ها از ریچ فیلم ها بهتر باشه.(ریچ رو در مطالب بعدی براتون توضیح میدم داستانش چیه). موضوع جالبی که هست اینه که، گویا اینستاگرام  زمانی که از چند ثانیه روی فیلم مکث کنین یک ویو حساب میکنه(نمیدونم این ثانیه ها دقیقا مقدارش چقدره!) اما حتی شما اگه فیلم رو بدون لود کردن از روش رد هم بشی؛ یه دونه ریچ براش حساب میشه! حالا اتفاقی که میوفته اینه که، مثلا یه ویدئو ده هزارتا ریچ داره اما، ویوش کلا 2 هزارتا هم نیست! در ویدئو اگر تا انتهای ویدئو دیده بشه ما میتونیم بگیم ویدئو مؤثر بوده.
    اما داستان عکس متفاوته! شخص چه عکس مارو کامل باز کنه و چه فقط با دیدن سایز کوچیک اون در اکسپلور، از روش رد بشه؛ یه دونه ریچ حساب میشه براش و این یعنی اگر عکسی ده هزار ریچ داره؛ واقعا ده هزار بار محتوای ما تمام و کمال دیده شده(کاری ندارم محتوا مخاطب رو درگیر کرده یا نکرده!)
    با این دو توضیحی که براتون دادم؛ یک ویدئو با ریچ بالاتر نسبت یه یک عکس با ریچ پایین تر اما نزدیک، در حوزه نرخ دیده شدن واقعی عقب تر از عکس هستش!
  • از طرفی اگر پیج شما عکس نوشته داشته باشه و پس زمینه نوشته هاتون، اصلا منظره یا تصویر خاصی نباشه(مثلا یه قاب ساده)، میتونین به قطع بگین مخاطبینی که درگیر این پست میشن؛ به مراتب خالص تر و بهتر از مخاطب بقیه عکس ها و فیلم ها هستن. بذارین یه مثال بزنم تا براتون روشن تر شه.
    مثلا شما فرض کنین یک پیج فیتنس و بدنسازی دارین. کسایی که قبلا با ربات کار کردن میدونن که، همیشه در پیج ها از کشور های دیگه هم بعضا عضو وجود داره چون همه کس رو براش درخواست می فرستادیم.
    حالا یه فیلم از آرنولد میذاریم. مهم نیست شخص اسپانیایی باشه یا ایرانی. در هر حالت آرنولد شخصیت جهانی داره و این خودش باعث میشه مخاطب های بیشتری با این پست تعامل داشته باشن و بعضا نرخ های فضایی بگیریم!
    عکس آرنولد هم مثل مورد بالا همین اتفاق میتونه براش بیوفته!
    اما فرض کنیم روی یک زمینه ساده ی رنگ، نکته ای پیرامون روش های تمرینی آرنولد نوشته ایم. زبان فارسی و این تصویر، فقط برای ایرانی ها معنا و مفهوم داره یا نهایتا برای افغانی های فارسی زبان! در نتیجه نرخ تعامل با این پست قطعا کمتر میشه اما، این پست ارزش بیشتری داره چون، فارسی زبان هارو درگیر خودش کرده و خب مفهوم رو به مخاطبین خاص تری منتقل کردیم.
    در این موارد با قاطعیت میگم که، عکس ها بسیار کارآمدتر هستن و در درجه بعد هم، فیلم هایی که، صرفا فارسی زبان ها محتوای اون رو درک بکنن و البته تصویر آشنای جهانی در اون وجود نداشته باشه.(به عبارتی میخوام بگم اگه همون فیلم آؤنولد رو صدای فارسی روش بذاری ولی محتواش تمرینای آرنولد باشه؛ باز هم خارجی زبان ها رو میتونه جذب خودش بکنه همون طور که ما فارسی زبان ها هم، کلیپ های خارجی رو زیاد میبینیم حتی اگر واقعا ندونیم در اون کلیپ داره چی گفته میشه.)
    خاصیت دیگه تصویر اینه که، اگر بعضی استاندارد هارو باهاش رعایت کنی؛ میتونی مفهوم رو در سطح جهانی منتقل کنی و این برای ما ایرانیان، سودی نداره مگر اینکه، آمار بیشتر نیاز داشته باشیم یا اینکه، محصولمون قابلیت عرضه در فضای بین الملل رو داشته باشه. البته یه سود دیگه هم داره! ناخودآگاه وقتی ویوی ویدئو یا ریچ یک عکس بالا بره؛ نسبت به حالت عادی ممکنه ایرانی زبان های بیشتری هم پست مارو ببینن. البته این صرفا یک احتماله همون طور که ممکنه خارجی ها بیشتر دیده باشن محتوای مارو!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر